Thursday 2 June 2016

~ Surat Cinta utk diriku ~

Nota Cinta Buat Encik Hati, Cik Puan Emosi dan Kekanda Akal..

Tuhan...izinkan isha berbicare seketika dgn hati, emosi dan akal ini yg selalu lupa, bahawa kalian terlalu besar melebihi segalanya...

ENCIK HATI,...aku sayang sangat dgn encik..jadi boley tak tolong ingatkan aku selalu, setiap degupan jantung aku itu, jauh di sudut hati aku HARUS tahu yang Allah itu bersama - sama dengan aku.. Bukankah Encik selalu pesan pada aku.., Encik itu umpama raja..makakala..telinga, mata, tangan dan kaki umpama tentera. Kalau Encik baik, maka arahan yang baik daripada Encik akan diterima oleh tentera Encik. Aku ini hanya kapal, Enciklah nakhoda yang melayarkan aku. Tolonglah aku Encik Hati, bisikkan selalu pada hati dan jiwa aku supaya berbuat benda2 yg baik. Jeritkan pada aku bilamana ada niat jahat yang melintasi Encik Hati yek...Aku tidak tahu siapa lagi yang boley membantu diri ini.. jadi aku AMAT perlukan bantuan Encik Hati. Apabila Encik rasa tidak tenang, paksalah aku untuk membaca quran selalu yek.. Sebab aku tahu, Encik berpegang pada sabda Tuhan, "Hanya dengan mengingati Tuhan, jiwa akan menjadi tenang".

CIK PUAN EMOSI,...aku sangat gembira kerana Tuhan hadirkan cik puan dalam hidup ini... Kerana cik puan hidup ini jadi berwarna warni..kekadang cik puan lontarkan nota kasih sedih..kekadang cik puan hadiahkan rasa gembira..terima kasih untuk cinta cik puan pada aku...Tetapi, sekarang aku perlu bantuan cik puan..aku tidak tahu sama ada esok ataupun sebentar lagi..aku akan berkesempatan untuk menaip ataupun tidak. Aku bimbang tak punya kesempatan itu... jadi sementara Tuhan izinkan ini..aku mohon ruang dan peluang untuk cik puan mendengar bicara ku... Mereka selalu bilang, wanita itu penuh dengan emosi, tindakan mereka adalah emosi, kata2 mereka adalah emosi.aku sangat marah (eh..eh.. adakah sekarang aku juga beremosi? hik3)..Kami bukan beremosi, cuma kekadang, kami perlu waktu untuk mengendalikan emosi kami, Cik puan lebih memahami bukan? Untuk itu, sekarang aku biar Encik Hati menjadi saksi...aku mohon bantuan cik puan untuk membantuku mengendalikan perasaan yg terkadang tak mampu dikawal ku. Lorongkan aku ke arah emosi yang baik, yang positif dan yang membantu ke arah kebaikan. Tolong yek!!

KEKANDA AKAL yg aku hormati..syukran kerana banyak membantuku dalam kehidupan ini. Membantu aku merasionalisasikan hujah2 yang aku terima dalam hidupku... Boleh kanda bantu aku?? ..Bantu apa???.. Bantu aku agar memikirkan hujah2 yang lebih bernas..bantu aku.mengeluarkan dalil untuk Islam. Apabila ada yang menyerang, maka bantu aku untuk mempertahankan... Bolehkan???

Apabila diri ini malas, Encik Hati tolonglah ketuk pintu hati...kejutkan diri supaya rajinkan diri untuk islam..Cik puan Emosi tolonglah semarakkan semangat aku..untuk membantu ummah, dan Kanda Akal, tolonglah bimbing aku ke arah logika yang baik.

Apabila aku tidak bersyukur, Encik Hati tolonglah marahkan aku, ingatkan aku hati aku sudah terlalu hitam sampai tidak nampak nikmat yang Tuhan beri....Cik puan Emosi tolonglah terjah jiwa aku, berikan peringatan betapa aku ini sungguh tidak mengenang budi Tuhan, dan Kanda akal tolonglah pasakkan dalam minda aku. lebih banyak aku bersyukur, lebih banyak yang Tuhan akan beri...

hurmmn...aku sudah penat berbicara, izinkan aku kembali untuk sedar bahawa, aku boleh minta tolong daripada mereka, tetapi, HANYA AKU YANG BOLEH TOLONG DIRI SENDIRI. MEREKA MENGINGAT TETAPI DIRI AKU YANG MEMBUAT PILIHAN!!!!...

Duhai diri, hiduplah untuk Tuhan...Tuhan pencipta semesta alam...

No comments:

Post a Comment