Saturday 24 March 2012

~Sesalan~


















Ku renung di dada langit..
ku ratah di segenap angkasa..
ku lontarkan pandanganku pada seisi alam..
dalam beningnya pandanganku...
aku di amuk persoalan yang menghantui benak fikiran
aku di buru pertanyaan dalam kesedihan..
pada sebuah persoalan yang tiada jawapan..
aku di bayangi dosa silam yang tiada kesudahan
yang pernah aku lakukan tandanya kurangnya iman..
bertanyalah hati terdetiklah naluri..
masihkan adakah keampunan buat diri??
dengan segala kekhilafan yang aku aku lakukan...
masih adakah jalan kemaafan???
untuk aku memohon dengan seribu sesalan

lalu bergenanglah airmata keinsafan..
lalu berbicaralah rasa tanpa suara...
lalu berbisiklah hati di denai sepi..
betapa selama ini aku alpa ....
terlalu kusyuk dengan rentak dunia..
terlalu asyik bersuka ria..
tanpa aku perhatikan,jauhnya aku di hanyut masa...

Aku sedari, diri sudah jauh di landasan ..
lupa dengan tujuan hidup di dunia..
lupa pada arah sebenar kemahuan..
lupa di berikan akal dan fikiran..
terlalu leka dengan kemahuan duniawi..
terlalu asyik dengan nikmat sementara..
terlalu leka merasai kebahagian yg hanya sebentar..
yang aku sendiri tahu...
semua ini akan hilang juga..
semua ini akan lenyap dalam sekelip mata..
terfikir olehku...
berapa jauh lagikah kakiku mampu melangkah??
berapa lama lagikah aku mampu merasai nikmat??
sedang aku tahu..detik itu akan tetap pergi..
walau bukan hari ini,tapi satu ketika nanti..
apa yang aku perjuangkan sebenarnya...????


Seandainya TUHAN mengizinkan..
seandainya aku di beri pilihan...
andai dapat ku putar kembali alam..
andai mampu ku undurkan kembali masa..
aku inginkan agar aku bersih dari dosa..
aku akan selalu bersujud padaNYA..
aku akan selalu menyanyikan alunan zikir ..
tanda memuji kebesaranNYA...
aku akan iramakan diri aku dengan lagu-lagu cinta..
cinta seorang hamba pada penciptaNYA..
tanpa ada rasa ragu lagi..
bahawa KAUlah pemilikku sejak azali..
KAUlah jua pemilikku yang sejati

aku akan basahkan wajahku dengan air suciMU..
akan aku mengadapMU dengan penuh rasa terharu..
moga segala amalanku di terima olehMU..
moga kesayuanku  menyentuh hatiMU
Dan...aku seringkali berdoa..
moga penyesalanku bukan hanya hari ini..
tapi selagi nafas mendesah..selagi nadi berdenyut..
selagi di kurnaikan akal untuk menilai..
selagi di kurniakan kasih sayang yang suci..
aku ingin seperti bayi yang masih tidak mengerti..
bersih tanpa noda,halus bagai sutera,suci bagai air di kali..
walau itu mustahil bagiku..kerana sudah hukum alam..
selagi kita bernama manusia,bergelar insan..
tiada terlepas dari silap dan dosa dilakukan...
dan aku beryukur...kerana terbit rasa keinsafan dalam ketenangan...
duhai pemilikku yang abadi...
duhai pemilikku yang hakiki..
padaMU ku serahkan segala raga ini...
terima kasih seikhlas hati,..
kerana di beri kesempatan untuk berubah..
sebelum terlena selamanya,
sebelum di jemput pulang,ke alam SANA.......










No comments:

Post a Comment