Thursday 28 December 2017

~Sekental Jiwa Raduhah- Last Episode~


Seminggu berada di Malaysia, Raudhah dilayan seperti puteri raja. Entah apa yang menyampuk si abang dia pun tak mengerti. Dah sampai seru nak kahwin lah tu. Raudhah tersenyum sendiri. Flyers volunteer untuk ke Syria direnung penuh rasa. Rasa yang dia sendiri tidak mengerti.

“nah..ice blended cappuccino..” Rifki menghulur .

“nope. Adik tak minum Starbucks.” Raudhah menggeleng tanpa menoleh. Flyers di tangan disembunyikan ke belakang.

“hello makcik, ni bukan Starbucks lah, ni kan Coffee Bean, abang pun kan tak minum Starbucks, lupa?

“abang panggil adik apa? Makcik? Sengal…”cawan Ice blended bertukar tangan.

“apa sengal-sengal? Siapa ajar panggil abang macam tu, Rasulluah pun suruh hormat orang tua tau.. abang sumpah jadi semut baru tahu.”Laju tangannya menolak lembut kepala Raudhah.
Sayangnya dekat adik.

“tak baiklah tolak kepala orang, adik merajuk nanti baru tahu" raudhah buat muka manja plus tak puas hati.

“adik.. next week balik Egypt tau, abang dah book flight..nanti abang datang sekali tolong kemas bawak balik semua barang adik…” pandangan dihala kepada itik2 yang berenang di permukaan tasik. mashaAllah comel.

“apa abang ni suka2 suruh orang pergi balik.. adik baru seminggu duduk dekat sini. Abang dah muak eh tengok muka adik?”panjang muncung Raudhah memprotes.

“kan next two weeks adik nak pergi Syria..”lembut usapan Rifki di kepala Raudhah menghantar rasa kasih yang tidak terperi.

Raudhah kalih pandang dari teratai di atas tasik ke muka abangnya. Tangannya dilekapkan ke dahi Rifki. Tak panas..

“ni Rayyan Rifki abang Ainnur Raudhah kan?” pipi Rifki ditampar lembut..

“adik, abang campak adik masuk dalam tasik baru tahu..” sengih Rifki geram. Adik ni.. buat main pulak.

“tapi abang…” Raudhah kehabisan kata. Merembes air mata kegembiraan dari tubir matanya.
Alhamdulillah.

“ I did my istikharah , adik..and abang sangat sayangkan adik. Takkan lah abang nak halang adik dari masuk syurga Allah. Abang tak sekejam itu.Sejujurnya, abang rasa sangat berat untuk melepaskan satu-satunya insan yang abang sangat sayang. Tapi abang lupa, adik milik Allah, abang izinkan adik pergi sana, andaikata Allah takdirkan adik syahid di sana, abang redha jasad adik bersemadi di bumi Syam.”...Tertahan-tahan suara Rifki. Raudhah yang sudah teresak dipeluk kemas.

Pergilah adik kesayangan, pergilah wahai mujahidah. Mereka memerlukan jiwa-jiwa kental sepertimu.
*********************************************
“adik semua barang-barang adik dah masuk dalam kotak, nanti abang,hantar balik Malaysia through shipping kargo lah, tak larat nak bawak balik semua. Kalau airlines company tu atuk keturunan kita punya, takpelah nak angkut semua pun” Tingkap bilik Raudhah dikuak perlahan.

Indahnya bumi Iskandariah, tenangnya jiwa berada di bumi penuh barakah ini. Patutlah Raudhah berkeras mahu menyambung pelajaran disini walaupun sudah 2 kali evakuasi.

“abang, ni apa?” tote bag Fossil dihulur.

“oh..tu adik punya kelengkapan dekat sana nanti..kain kapan, kapur barus, semua abang dah sediakan..”

“abang..” berkaca mata Raudhah menahan sebak yang bertandang.

“adik, abang tunggu adik balik, tapi andaikata adik tak balik, abang akan ceritakan tentang seorang mujahidah bernama Annur Raudhah dekat anak-anak abang nanti, seorang doktor yang mengorbankan jiwanya untuk ummah. Abang bangga dengan adik, abang tak nak jasad kaku adik balik ke bumi Malaysia, andai ditakdirkan adik syahid..bersemadilah di sana, abang janji.. abang akan menyusul.” Rifki menghela nafas perlahan. Berat. Seberat hatinya melepaskan adiknya pergi.

-TAMAT-
************************************

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang- orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta- benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah didalam (kitab- kitab) Taurat dan Injil, serta Al Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar."
(Surah At-Taubah: 111)

Isha tahu..tentu ramai yg tertanye2 knp endingnye spt tak lengkap..tapi.,jike bace2 elok..pasti anda akn fhm ape kesudahan cerite ini ...Sekian

August 14, 2016 at 6:23pm

No comments:

Post a Comment