Tuesday 21 October 2014

~ Zaman Nabi Ibrahim: Kisah Burung Pipit ~

























Semasa Nabi Ibrahim sedang dibakar oleh Raja Namrud yg zalim, seekor burung pipit berulang-alik drpd sebuah kolam ke lembah tempat Nabi Ibrahim sedang dibakar dgn membawa air kolam tadi dlm paruhnya yg kecil.

Kejadian ini dilihat oleh Malaikat Jibril a.s. & Jibril bertanya kpd sang pipit,

“Adakah air itu mampu utk memadamkan api yg menggila marak dan besar itu? “

Lalu sang pipit menjawab,

“Yg dia tahu bahawa air yg dibawa tidak terpadamkan api yg ganas itu. Namun, sekurang2nya saya telah menjalankan tanggungjawab dan tidak berdiam diri apabila melihat kekasih Allah dizalimi oleh orang kafir.”

Iktibar dan pengajaran:

Sebagai seorang insan yg mengaku beragama Islam: Apakah usaha kita utk menegakkan syiar kebenaran Islam?

Adakah kita hanya berpeluk tubuh bila Islam dihina dan dicerca?

Usaha yg kecil namun dikerjakan secara berterusan lebih baik ertinya drpd usaha yg kelihatan besar namun dikerjakan sekali-sekala. Bagaimanapun, ia lebih baik drpd langsung tidak berbuat apa-apa.

Ada juga insan yg merasa takut utk menegur pemimpin krn beliau berfikir beliau hanyalah seorang insan kerdil yg tidak punyai pangkat atau jawatan.

Jadilah insan yg benar2 berjiwa merdeka. Apa makna merdeka? Maknanya kita bebas, tidak takut dan tidak memperhamba diri kpd manusia.

Jadilah insan berjiwa merdeka yg tauhidnya jelas iaitu berani menyatakan sesuatu yg benar tanpa rasa gementar dgn ancaman dan ugutan manusia.

Niat kita mesti betul dlm perjuangan, niat kita wajib diperbetulkan.

Kita berjuang krn Allah.
ALLAHU AKHBAR!!!

No comments:

Post a Comment